Aromamarketing – marketing zapachowy 0
Aromamarketing – marketing zapachowy

Twoja marka ukierunkowana jest na konkretny cel oraz opiera się na własnej historii. Zależy Ci na wywołaniu określonych emocji u swoich Klientów, a zapach może stać się nieodłączną częścią Twojej firmy, przywołując miłe uczucia oraz pozwalając tworzyć wspomnienia, zapewniając odprężenie, bezpieczeństwo lub dodając energii – w zależności od zamierzonego celu. Zapach może sprawić, że Klient poczuje się odprężony jak w domu lub luksusowo jak w 5-gwiazdkowym hotelu. Pożądany efekt osiągniesz przy odpowiednio dobranej kompozycji zapachowej.

Co to jest aromamarketing?

Aromamarketing to współczesny rodzaj marketingu, który wpływa na naszą podświadomość. Zapach dostaje się do wnętrza mózgu, kreując wspomnienia, emocje, skojarzenia oraz relaksuje i zachęca do działania. Jego celem jest świadome i kontrolowane wykorzystanie zmysłu węchu oraz stworzenie pozytywnej oraz nadzwyczajnej atmosfery, mającej ogromny wpływ na podjęcie decyzji o zakupie, skorzystaniu z danej usługi przez Klienta oraz wyrobieniu opinii na temat marki lub produktu.  

Aromaty nadają miejscu wyjątkowość oraz pokazują jego prestiż, dają poczucie, iż czas stanął w miejscu, łagodzą stres lub dodają energii do działania. Wykwalifikowany aromaterapeuta dobierze konkretny zapach odpowiedni do upodobań Klientów oraz wymaganego efektu.

Jak działa marketing zapachowy?

Odpowiednio dobrany aromat, staje się nieodłącznym elementem marki, pozwalając osiągnąć jej zamierzony efekt. Popularne do tej pory narzędzia marketingowe nie działają już tak efektywnie jak kiedyś, ponieważ Klienci bombardowani są wciąż tymi samymi działaniami promocyjnym czy rabatowymi. Obecnie większą uwagę należy poświęcić emocjom i uczuciom potencjalnych kupujących nasze produkty czy usługi. Badania wśród Klientów pokazują, iż to nie promocje zachęcają ich do odwiedzania konkretnego miejsca, a jego atmosfera, unikalność i wyróżnianie się na tle konkurencji.

Zapachem możemy wpłynąć na podświadomość człowieka. Niezwykły zmysł węchu uruchamia się przy każdym kolejnym wciągnięciu powietrza do naszych nozdrzy, a dziennie robimy to, aż 20 000 razy! To zapach wpływa na to jak postrzegamy świat, a nawet jak nowo poznaną osobę. Marketing zapachowy nadaje kierunek uczuciom i przypisuje im ich znaczenie w naszym życiu. Dzięki temu konkretny zapach stworzy mnóstwo korzyści – sprawi, że pracownicy staną się bardziej wydajni, potencjalni Klienci będą bardziej zrelaksowani, a także zachęci ich do częstszych lub dłuższych odwiedzin co doprowadzi do zwiększenia naszych zysków oraz poprawy wizerunku marki.

Jakie reakcje wywołuje zapach u człowieka?

Zmysł węchu jest stworzony do tego, aby samodzielnie wyczuwać zapachy i przypisywać im odpowiednie reakcje. Zapachy silnie oddziałują na pamięć emocjonalną i zapisywane są w pamięci długotrwałej, dzięki czemu mogą wywoływać wspomnienia. Szczególne położenie układu węchowego obok hipokampu oraz układu limbicznego, oddziałuje na ludzką pamięć oraz emocje. To one sprawiają, że marketing zapachowy realnie działa i staje się coraz bardziej popularny. Częste wizyty w miejscu o tym samym zapachu, zapisują się w pamięci, zapewniając pozytywne wspomnienia, doprowadzając do tego, że Klient będzie wracał.

Pewna powtarzalność, to znaczy wielokrotna wizyta w tym samym aromatyzowanym pomieszczeniu, prowadzi do utrwalenia oraz ugruntowania pozytywnych skojarzeń. A stąd już prosta droga do tego, by dana osoba stała się stałym i wiernym klientem.

Skuteczność aromarketingu

Marketing zapachowy ma wiele zalet i można oczekiwać dużego zwrotu z inwestycji. Według badań po wprowadzeniu marketingu zapachowego można spodziewać się:

  • 20% - wzrost ocen zadowolenia klientów
  • 11% - dzienny wzrost sprzedaży w sklepach detalicznych
  • 8% - poprawa wyników zadowolenia z jakości jedzenia - bez wprowadzania jakichkolwiek zmian w serwowanym jedzeniu
  • 75% - tyle emocji w ciągu dnia wywoływanych jest poprzez zapachy
  • 40% - o tyle może poprawić się nasz nastrój dzięki odpowiedniemu zapachowi

Jak zapach wpłynie na Twój biznes?

Maskowanie nieprzyjemnych zapachów – przy użyciu odpowiednio dobranego olejku, który wywoła reakcję i połączy się z nieprzyjemnym zapachem unoszącym się w powietrzu, wyeliminujemy przykre zapachy.

Aromatyzacja wnętrz – zapach to potężne narzędzie komunikacji, które pozwala dotrzeć do Klienta bez użycia słów. Dzięki aromatyzacji, zapewnimy miejsce, które będzie się kojarzyło z konkretnymi emocjami.

Marketing zapachowy - potrafi w innowacyjny sposób pobudzać zmysły. Ma bezpośredni wpływ na zmysł węchu, który determinuje nasz nastrój i wywołuje konkretne emocje.

Przypisanie konkretnego zapachu do marki - branding zapachowy to stworzenie charakterystycznego zapachu, który jest kojarzony z konkretną marką. Wiązanie unikalnego zapachu z marką tworzy silną więź z konsumentem i staje jej tożsamością.

Korzyści ze stosowania aromamarketingu

  • wyróżnienie na tle konkurencji
  • wzrost komfortu Klientów
  • większa ilość Klientów
  • czas spędzony przez Klienta w sklepie wzrasta
  • Klienci chętniej wracają
  • zapach potęguje poczucie luksusu
  • dzięki aromatom wartość produktów jest wyższa
  • miejsce staje się bardziej wyrafinowanie i eleganckie

 

Wpływ aromamarketingu na zachowania Klientów

  • wzrost prawdopodobieństwa kolejnego zakupu
  • wydłużenie czasu przebywania w danym pomieszczeniu
  • wzrost motywacji do zakupu
  • większa chęć konwersacji ze sprzedającym

Zwiększenie sprzedaży przy pomocy aromamarketingu

Stosując marketing zapachowy doskonalimy postrzeganie naszej marki oraz zachęcamy Klientów do częstszych odwiedzin. Przy zastosowaniu konkretnych aromatów, klienci nieświadomie mogą decydować się na zakup produktu lub usługi. Poprzez zapach zachęcamy Klienta w sposób bezpośredni w celu zakupu produktu lub pośredni, zachęcając go do kolejnych wizyt oraz kojarzeniem marki z danym aromatem. Warto zauważyć, że dzięki zapachom Klienci decydują się na zakup znacznie szybciej.

Gdzie stosowany jest aromamarketing?

Tak naprawdę każde miejsce moglibyśmy przyodziać w odpowiednio dobrany zapach, tak aby wywołać konkretne emocje. Aromamarketing sprawdzi się szczególnie w sklepach z odzieżą, biurowcach, gabinetach SPA, medycyny estetycznej, salonach fryzjerskich oraz kosmetycznych, gabinetach lekarskich oraz stomatologicznych, klubach fitness oraz jogi, a także w hotelach i pensjonatach, gdzie bez wychodzenia z pokoju można poczuć morską bryzę lub zapach lasu.  Tak naprawdę aromamarketing możemy zastosować w każdym miejscu, gdzie celem jest zadbanie o człowieka, aby czuł się dobrze oraz, aby wpłynąć na jego emocje i podejmowane decyzje.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium